Ändrade arbetssätt inom geriatriken – socialtjänsten flyttar in!

Jakobsbergsgeriatriken har infört nya arbetssätt som ska ge de äldre ett bättre stöd med till exempel tryggare och bättre hemgångar. Det blir möjligt genom att kommunens biståndshandläggare flyttar sitt kontor till geriatriken och finns tillgängliga direkt i de äldres närhet.

Håkan Erlandsson är verksamhetschef för Jakobsbergsgeriatriken och berättar hur planeringen för detta ändrade arbetssätt inleddes redan sommaren 2025, för att slutligen införas i december 2025. Det ändrade arbetssättet har samskapats fram av geriatriken och kommunen med Forskning och Utveckling (FOU) nu som facilitator.

– Vi har under åren byggt upp förtroende och tillit mellan sjukvården och kommunen. Det har underlättat övergången till det här ändrade arbetssättet, samtidigt som förtroendet har stärkts ytterligare. Det har vi till stor del lyckats med tack vare samarbetet med FOU nu, säger Håkan Erlandsson

”Vi trodde aldrig ni skulle fråga!”

Håkan Erlandsson berättar att geriatriken en gång i tiden hade samordnad vårdplanering tillsammans med kommunen. Då var kommunerna oftare hos slutenvården. Men sedan kom exempelvis pandemin och satte stopp för hur de arbetade.

– Vi har egentligen alltid velat ha biståndshandläggarna här hos oss. Och de kanske också har velat vara här. Kommunerna frågade mig om vad vi skulle tycka om att de besökte de äldre på sjukhuset. Jag svarade – vi trodde aldrig ni skulle fråga!

Samspelar med nya socialtjänstlagen

Med det ändrade arbetssättet kommer biståndshandläggarna närmare kommuninvånarna och blir mer tillgängliga. Håkan Uvhagen på FOU nu kommenterar att det ligger i tiden:

– Det ändrade arbetssättet samspelar med ny styrning som god och nära vård och dessutom den nya socialtjänstlagen som innebär att socialtjänsten ska vara mer tillgänglig. Kommunerna ska finnas där befolkningen finns. Vi ser även att kommunerna flyttar in hos vårdcentraler.

Tryggare och bättre hemgångar

Håkan Erlandsson förklarar att målet är att skapa tryggare och bättre hemgångar och att en omedelbar vinst är att patienter och närstående får information direkt från socialtjänsten.

– Många skrivs ut efter korta vårdtider och det blir lätt en otrygg hemgång. Det ökar risken för att patienten återinskrivs. Det undviker vi nu när de äldre får bättre information direkt från socialtjänsten. Vi ser också att anhörigperspektivet är viktigt, om patienten vill göra närstående delaktiga i informationen, säger Håkan Erlandsson.

Personcentrerad vård

De äldre är genomgående positivt överraskade över att få möta kommunen direkt på geriatriken. Och biståndshandläggarna talar om att kanske flytta in hos geriatriken på heltid, inte bara några dagar i veckan.

– Det som skapas människor emellan är ovärderligt. Det stärker förtroendet och relationer. Utan det kan vi inte realisera personcentrerad vård, säger Håkan Uvhagen.